Idag tog vi en promenad längs Sanya-floden och vidare på måfå. Vi fick se fiskebåtssamhällen där folk verkar bo. Fiskandet är och har alltid varit viktigt för stan. Vi gick in på en stor livsmedelsaffär, primärt för att leta efter sichuan-peppar, som vi inte lyckats hitta i Hongkong, och det lyckades. Där fanns också mängder med torkad fisk, och olika typer av ris såldes i lösvikt.
På ett par ställen såg vi bokutlåningsapparater, som dygnet-runt-öppna bibliotek! Fiffig idé!
Rätt som det är håller någon ut ett litet barn över gatan och drar isär skåran i byxorna så att barnet kan kissa direkt ut på gatan. Kinesiska barn har sällan blöjor, utan får uträtta sina behov på detta sätt. Jag har hört att de blir självständiga gällande toalettbestyr betydligt tidigare än våra blöjbarn.
Vi såg mängder med cyklar, mopeder och flakmopeder med orimligt stora lass. Kartonger och påsar stack ut åt alla håll. Vi såg också många små tanter med korgar på ok. Korgarna är oftast lastade med olika frukter som de går omkring och säljer.
Slutligen hamnade vi på en enkel nudelrestaurang, där vi fick titta på när nudelkocken bakade ut degen till nudlar. Imponerande! Och gott!
Vi hamnade på vissa riktigt slummiga gator med vidrig stank också. Det där med avfallshantering, hygien och avloppssystem skulle de nog behöva satsa en rejäl slant på.
Staden Sanya påminner egentligen inte om någon annan jag har besökt, möjligen lite om mitt första besök i Peking 1996, när allt fortfarande var mer ”bonnigt” där. Hoppas att de lyckas bättre här med att bevara stadens ”själ” när de bygger bort det sjabbiga och fattiga.
Efter en stund på stan är öronen trötta på tutningar och näsan och ögonen trötta på nya intryck. Vi pausar på hotellet och ska snart dra ner till stranden. Imorgon åker vi hem till Hongkong igen.