Igår besökte vi det sjöhistoriska museet här i stan tillsammans med hemskolegruppen. Det har flyttats och öppnade på nytt i februari i finfina lokaler mitt i stan.
Vi tog Star Ferry över till Hongkongön. Väldigt passande eftersom museet ligger precis bredvid färjepiren.
Det var kul att se modeller av de båttyper som använts under olika tider, och intressant att läsa om Kinas upptäcksfärder åt olika håll för handelsutbyte redan på 1300- och 1400-talen, d v s före européerna ”upptäckte” Kina. Det var nytt för mig.
Det fanns oväntat många svenska spår i utställningarna. Svenska ostindiska kompaniet förekom på flera bilder och i flera texter. Kinesiskt porslin från det sjunkna skeppet Götheborg fanns utställt.
Dessutom fanns en kopia av en AGA-fyr från 40-talets Lidingö! Och prickarna satt på rätt ställe och allt!
