På nyårsafton lockade solen ut oss, trots att luften i sig var ganska kall. Barnen ville leka i en lekpark och svärmor ville sitta på en bänk i solen. F och jag tog en liten promenad. Trots att vi var väldigt nära vårt hus finns det fortfarande nya gator att gå och nya saker att upptäcka. Vi hade lätt kunnat missa detta lilla fynd. Mellan två byggnader gick en diskret gång.
Maken läste på skylten att det skulle finnas ett tempel där inne, och det ville vi ju gärna titta på. Gången ledde oss några trappor upp, förbi en öppen dörr med fyra gubbar som spelade Mahjong, och till ett par små tempelbyggnader vid kanten av ett berg. Templen var daoistiska och tillägnade lyckans och dygdens gudomligheter. Det fanns ovanligt många gudastatyetter på altare i husen och utspridda i den lilla trädgården intill. Coolt!

