Nu är det tydligen hög tid att pynta för det kinesiska nyårsfirandet som går av stapeln en bit in i februari. Ormens år är det som ska komma.
Om julpyntet var i alla möjliga och omöjliga färger är nyårspyntet oerhört färgkoordinerat. Rött och guld ska det vara. Punkt.
Den här girlanden placerades på vår grind igår. Tecknen betyder ungefär ”All lycka och välgång”. Överlag är det fokus på den lycka och rikedom som ska drabba oss alla under nästa år. Många sätter upp tecknet för lycka på sina dörrar. Ordet ”upp-och-ner” uttalas likadant som ordet ”anlända”. Därför sätts tecknet ofta upp-och-ner. Betydelsen blir ”Lyckan har anlänt”.
Här är tecknet för lycka (fu), men rättvänt.
Det här är en kinesisk typ av guldtacka, som man tydligen ska pryda sitt hem med, för att bli rik under nästa år. Man ska också ge pengar (helst, nya ovikta sedlar) i röda kuvert till personer som hjälper en på något sätt, t ex till sina anställda, servicepersonal etc. Om man är gift kan man också ge till singelvänner, med önskan om att de ska få ett lyckligt år. Vem man ger till har med hierarkier att göra. Man ger fr a till de som står under en i hierarkin, är yngre, mindre utbildad etc. Det känns ju lite knepigt att fastslå hierarkin på detta sätt tycker jag. Det är antagligen ett gammalt konfucianskt sätt att tänka. Vi får se hur vi hanterar frågan… Enligt min vän Fanny väntar sig ingen riktigt att vi som västerlänningar har förstått denna sed.
Här har vi rikedomens gud (Caishen= tsaisjön). Barn kan klä ut sig till honom, och lämna brev med vissa lyckobringande tecken till folk ute på stan. Om de har tur får de lite betalt för breven. Vi kanske får tillfälle att pröva detta med hemskolegruppen om ett par veckor. Lite som att gå påskkäring på kinesiskt vis.
F och jag promenerade till blomstermarknaden idag. Det tog faktiskt bara 20 min, och det var jätteskönt i solen. Vi fick nästan vårkänslor. På marknaden var det tydligen en kruka med citrusträd man skulle köpa idag. Fast det gjorde vi inte. Men vi köpte en liter lokalt odlade jordgubbar! Och så en kruka med tulpanlökar. Några tulpanbuketter såg jag inte till idag, men jag kanske inte letade tillräckligt.
Självklart måste vi pynta lite hemma också! Vi köpte fönsterdekorationer med ormar, och ett lyckotecken till dörren.





All lycka till Er in i detta Ormens år! Hälsar vi från kylslaget Stockholm. Mellan -19 &-15 har vi haft denna vecka. T.om. Tonåringar klär sig i mössa, vantar, långkallingar. Åkarbrasa kramar från Jill
Tack detsamma Jill! Kram!
Tack så mycket för historielektionen och Happy New Year in i Ormens år till er och oss alla! Kram BI
Gott nytt Ormens till dig också BI! Kram!