Lördagsutflykten gick till Nan Lian Garden och Chi Lin Nunnery i Diamond Hills. Den har stått på listan över möjliga utflykter länge, men inte blivit av.
Det hade just slutat regna när vi kom in i Nan Lian Garden. Det droppade fortfarande från bonsaiträden i olika storlekar. Den plötsliga solvärmen fick hela parken att liksom ånga. Ur buskarna kom stämningsskapande pentatonisk musik, lite som på spa på Hasseludden. Det kändes lugnt och skönt att gå där.
Parken är nyanlagd. Den öppnades 2006, och är byggd i Tangdynasti-stil. Kinesisk trädgårdskonst när den är som bäst. Vi såg en typ av körsbärsträd med bär som höll på att mogna, och gott om färgglada karpar i vattnet.
Parken anlades av Chi Lin Nunnery som ligger på andra sidan en kraftigt trafikerad bilväg, men områdena har sammanfogats snyggt med en stilenlig trappa och övergång, så man tänker inte så mycket på trafiken.
Chi Lin Nunnery är ett buddhistiskt tempel- och klosterområde. Nuvarande byggnader är från 1990, också dessa i Tangstil. Det innebär bl a att inte en enda spik har använts. Träet har sammanfogats enligt en gammal princip som påminner om hur man timrade hus i Sverige, men det verkar ungefär 10 gånger mer avancerat. Templet var vackert och stämningsfullt, men det var inte så mycket folk där, så det kändes inte som ett” levande tempel” i samma höga grad som t ex Wong Tai Sin-templet, eller templen vi såg på Taiwan.

