Hong Kong Space Museum

Igår tog vi en tur till rymdmuseet, eftersom M har rymdtema i sitt skolarbete just nu, och E nyss hade det i fysiken. Basutställningen hade en astronomidel, där barnen gick igång på att skapa egna solsystem på dataskärmar och sedan se om planeterna krockade med  varandra eller inte.

Det fanns fina modeller av solsystemet och av förhållandet jord-måne-sol.

Basutställningens andra del handlade om astronauter och rymdforskningens historia. Bitvis lite torrt, men det fanns också några pröva-själv-moment.

Vi slank in på en 3D-film  på storbildsskärm om astronauter, som var kul att se. Vi fick lurar med engelsk översättning, men det var svårt att få den att höras över filmens kantonesiska prat.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.