På hemsidan www.meetup.com kan man starta egna grupper för att träffa folk som har samma intressen som en själv. Det var där jag hittade hemskolegruppen som vi haft sådan glädje och nytta av. Jag anmälde oss också till gruppen ”Family adventures in nature – Hong Kong”. Det har inte varit så många träffar, och vi har missat någon. Idag deltog vi för första gången.
Dagens träff var en vandring på Hong Kong trail. Jag tvekade lite när jag hörde att vandringen var 14 km lång, men gruppledaren Alicia menade att det skulle fungera bra för barn i killarnas åldrar. Jag tänkte, ja ja, hon vet inte hur gnälliga mina barn kan vara när de tappar lusten, men jag ville så hemskt gärna vara med själv. Jag satsade på mycket pep-talk, packade många små uppmuntringssnacks, stekte pannkakor och lovade att vi skulle strunta i joggingturen kommande vecka. Det sista var mest effektivt, tror jag.
Trafiken var trög i morse, bussen tog god tid på sig, och jag undrade om vi skulle hinna till mötesplatsen vid Aberdeen Country Park i tid, men med andan i halsen, redan flåsiga, svettiga och törstiga, fixade vi det. Vi var sammanlagt 15-20 personer i olika åldrar som skulle vandra tillsammans. Den yngste i sällskapet, Oscar (I’m four, but I’ll soon be nine…) hade mest energi av oss allihop tror jag. Mina killar höll modet uppe mestadels och hade trevligare än de hade väntat sig.
När vi åt lunch bjöd jag dem som ville ha på pannkakor med drottningsylt, för jag hade stekt så många. Denna exotiska företeelse (Just like the ones Pippi Longstocking makes!) gjorde stor succé.
En av de äldre tjejerna bjöd på ”popping candy” som hoppade i munnen, vilket var en ny och rolig upplevelse för E&M.
När vi passerade vattenreservoaren Pok Fu Lam mot slutet kunde vi se en liten sköldpadda simma i vattnet. Coolt med sköldpaddor i naturen – det är exotiskt för mig! I övrigt såg vi många vackra fjärilar under dagen och lummig, frodig grönska högt och lågt. Några ormar såg vi inte till. De finns där dock, riktigt stora kobror och en del andra läbbiga sorter, men de flesta är nattaktiva. Ormarna är en av anledningarna till att det känns bra att vandra tillsammans med mera erfarna Hongkongvandrare.
Jag tyckte mycket om dagens aktivitet och jag tror jag kan övertala killarna till fler utflykter av det här slaget.

