Luften

I några dagar har jag haft lättare huvudvärk av och till. När även E fick lite ont i huvudet började jag fundera över om det varit ovanligt mycket luftföroreningar här den senaste veckan. Jag kollade ”air pollution index” och nivåerna här omkring karaktäriseras som ”high”, men inte ”very high” eller ”severe”. De höga nivåerna kan ge negativa effekter på hälsan på lång sikt, men enligt regeringens information bör de inte ge några omedelbara effekter. Tyvärr brukar nivåerna i vårt område vara ganska höga. Jag kunde inte utläsa av tabellerna att de varit extra höga den senaste veckan.

Luftföroreningarna i Hongkong är ett stort problem som folk i allmänhet är medvetna om. Man jobbar för att få ner utsläppsnivåerna på olika sätt, men är förstås även beroende av hur resten av Kina hanterar sina utsläpp. Guangdongprovinsen, den del av Kina som ligger granne med Hongkong har gott om tung industri.

Det är ju inte så kul att tänka på att vi utsätter oss själva och våra barn för såpass dålig luft, men i juni åker vi härifrån och hinner förhoppningsvis inte få några men av den. Värre är det förstås för dem som bor här permanent.

Imorgon åker vi på en liten semester och får andas havsluft på Hainan.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 svar på Luften

  1. Marie-Louise Luther skriver:

    Hej,
    Förstår att du tänker på det. Men som du säger är det nog långsiktiga effekter som är värst… Måste vara jobbigt att ha dålig luft där man bor. Här i Stockholm är det rätt ok åtminstone här i Blackeberg. Man måste hjälpas åt att sänka utsläppen…

  2. Eva Lundmark skriver:

    Önskar er en trevlig resa och vistelse i Hainan. Vi är sugna på att resa dit när C fyller år i februari. Med oss har vi då sonen på tillfälligt besök. Hur är det med visum. Går det att ordna ett bara till Hainan i Hong Kong eller hur fungerar det? Vet du?
    Eva

Kommentarer är stängda.