Hemma i Hongkong igen. Vad gäller skolarbete körde vi mjukstart idag, eftersom hemskolegruppen ordnade en utflykt till ”the wetlands”, en våtmarkspark för fågelskådning och skådning av en del andra våtmarksdjur som slamkrypare och röda krabbor, som trivs i lera. Det finns även en fjärilsavdelning. Bredvid själva parken ligger ett utbildningscentrum med flera djur och en väldigt fiffig interaktiv utställning där man kunde bli TV-reporter och utföra vissa uppdrag som handlade om miljöfrågor relaterade till vatten och våtmark.
M tyckte själva våtmarkspromenaden var rätt tråkig, men tröstade sig med att han skulle få leka i en stor inomhusträdkoja med rutschkanor senare. Vi passerade den i början och den såg kul ut. När vi efter fågelskådningen kom tillbaka visade det sig att han var för lång! Jämmer och elände!
Efter en stund insåg vi dock att den interaktiva utställningen var minst lika kul, så det blev trots allt en trevlig utflykt även för lilleman.
Vi såg några röda krabbor kravla i leran, och hål efter slamkrypare, men själva slamkryparna lyckades vi inte se. På inomhusutställningen fick vi dock se en filmsnutt med slamkrypare som kröp ner och upp ur sina hål, och bråkade med varandra. De är fiskar som även klarar sig på land ett tag. Märkliga djur! Vi fick också se krabbor av typen ”dolksvans”, på engelska horseshoe crab, samt ett konstigt däggdjur som heter mushjort. Vilka varelser det finns!
jag vill också få hemskoleundervisning – det verkar jätteintressant! Dina barn kanske inte uppskattar allt de upplever just här och nu MEN vilken skatt de har med sig för livet – kram
Haha! Ja, eller hur!