Offentliga toaletter finns det gott om här i Hongkong. På fina varuhus och liknande ställen är det helt vanliga toaletter, med papper och allt, men ute på stan är det ofta hälften vanliga toaletter och hälften kinesiska, på samma ”avdelning”.
De kinesiska toaletterna ser ut såhär. Man sitter på huk över hålet i golvet. Fördelen är att man inte alls vidrör toaletten, på så vis är det ju hygieniskt. I resten av Kina är denna typ den dominerande.
Att det finns toapapper kan man inte räkna med. Ibland finns det dock en rulle ute vid handfaten. Man får riva av en bit och ta med sig in på toa. Men man måste också alltid vara utrustad med lite pappersnäsdukar, ifall papper saknas helt.
Toaletterna i Hongkong städas så ofta att man nästan alltid ser en städerska inne på toaavdelningen. Städerskorna kanske inte ens behöver växla mellan olika offentliga toaletter utan har endast en toaavdelning som sitt ansvarsområde, och kanske en liten skrubb bredvid där de kan vara när de har rast.
På många offentliga platser sitter lappar som talar om hur många gånger om dagen hissknapparna/dörrhandtagen/leksakerna desinficeras, så den frekventa städningen rör inte bara toaletterna.
Man ser många, många tanter och gubbar som jobbar med att sopa med handbundna bambukvastar och plocka skräp på gatorna. Detta i kombination med skyltar som talar om hur mycket man får betala i böter om man skräpar ner (några tusen) leder till rena och fina gator.
Man förstår att kostnaderna för arbetskraft är lägre i Hongkong än i Sverige.