Nya vänner

I hemskolenätverket finns en familj som bor bara fyra tunnelbanestationer norrut från oss. De har två barn, pojken J som snart fyller 11 och lillasyster som är 4,5 år. J hemskolas, men de kan inte så ofta komma på nätverksträffarna, eftersom lillasyster ska lämnas och hämtas på förskola, så vi hade inte träffats live, men mamma Ping tog kontakt med mig och undrade om vi kunde träffas, eftersom vi bor såpass nära. Och vi försöker ju hugga på alla sociala krokar som slängs ut, så idag åkte vi ut till dem.

Familjen har bott i USA i många år, och barnen är födda där, men föräldrarna är kineser. I familjen talas omväxlande engelska och mandarin men barnen verkade föredra engelska. J var pratsam och uppenbart glad över besöket. M pratade mer engelska än jag någonsin hört honom göra, och det gick bra för E också. De spelade schack och lite andra spel, hoppade studsmatta och gullade med de två dvärgpapegojorna.

Lillasyster briljerade med fyra variationer på ”Blinka lilla stjärna” på den minsta fiol jag någonsin sett! Söt! J hade också en fiol, modell större, som jag fick låna, och så spelade jag tillsammans med lillasyster. Prövade en polska och Äppelbo gånglåt också (men då hängde hon inte på…). Oj vad längesen, men roligt!

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.