Mitt i marknadskvarteren i Mong Kok ligger den lilla dimsumrestaurangen Tim Ho Wan, som har fått en stjärna i Michelin-guiden flera år i rad.
Restaurangen ser verkligen inte mycket ut för världen. Man missar den lätt om man går förbi. Man kan inte boka bord, utan går dit, får en nummerlapp och en uppskattning av hur lång tid det kan tänkas dröja innan det blir ens tur. Sedan kan man gå på marknaden ett tag innan det är dags att äta. Under väntetiden gör man i ordning sin beställning på nummerlappen genom kryssa för de rätter man önskar. Vi hade hört att det brukar röra sig om 1-2 timmars väntan. När vi kom dit idag visade det sig att det inte var någon idé att gå därifrån ens. Efter en kvart hade vi fått ett bord! Restaurangen har plats för 30-40 personer, på ganska liten yta, så det är trångt. Det finns enbart te och hett vatten att dricka till maten. Vill man ha läsk (som våra barn) är det helt ok att gå över gatan till 7-11 och köpa med sig det man vill dricka!
Maten kom undan för undan. Allt smakade mycket bra. Det var så mycket smak på varenda litet uns, men mina beskrivningar kommer inte på något vis att göra maten rättvisa.
Vi fick några sladdriga långsmala degknyten med kött i, två sorters klibbiga dumplings med räkor, några fluffiga, sötaktiga bullar med köttfyllning, vårrullar med kött, rätt stora stekta bitar aubergine, ångkokta minirevbenspjäll och stekta, smala nudlar med soja och lök. Jag gillade allt! För detta kalas som mättade hela familjen fick vi betala 156 Hongkongdollar, vilket motsvarar 131,60 svenska kronor. Priserna ligger under majoriteten av Hongkongs restauranger, även snabbmatsvarianterna. Hur gör de? Och varför höjer de inte priserna? Vi kommer tillbaka, var så säker!
Restaurangen ligger på 2-20 Kwong Wa Street. Vi gick från tunnelbanestationen Yau Ma Tei, exit A2.

