…men fortfarande är vi allt lite trötta. Vi är väl ovana vid värmen. Fast idag var det något svalare, ca 29 grader.
Igår åkte vi T-bana till Mong Kok, en av världens mest tätbefolkade områden, för att fixa simkort till telefonerna. T-banan är också väldigt tätbefolkad. Och varje station har ungefär tusen utgångar, så det gäller att läsa på i förväg. När vi idag åkte hem i rusningstrafik var det långa köer till varje öppning för T-banedörrarna. Det fanns en dörrvakt vid varje T-banedörr som visade en stoppskylt när tåget var fullt.
Vi fick plats på det tredje tåget som kom, men de åker i skytteltrafik, så det innebar ingen lång väntan ändå. Effektivt trots alla människor, och ingen panik. Enkelt betalningssystem med ”octupus card”.
Idag levererades en låda med E:s skolböcker direkt till vår dörr av en postgubbe. Vi satte igång direkt. Det är rejält med uppgifter varje vecka, så det kommer nog att ta en hel del tid, särskilt innan vi vant oss vid systemet.
Idag på eftermiddagen åkte vi in till Victoria harbour och tog en ”star ferry” till själva Hong Kong-ön. Svalt och skönt och en cool vy. Vi promenerade en stund bland skyskraporna och finanscentren på ön och tog oss till Hong Kong park där vi kollade in lekparken. Det finns en voljär men den hade stängt för dagen.




